ghi5laine.reismee.nl

North Island of New Zealand

Zoals men ook zegt, het noord eiland verschild van het zuid eiland. Het noorden is groener, zachter en de Maori cultuur is meer aanwezig. Maar zoals het zuid eiland, is het noord eiland ook heel mooi.

In Kaikoura, zuid eiland, heb ik walvissen gespot, de sperm whale. Wat zijn deze groot. En dan ook nog te bedenken dat je maar een deel van een walvis ziet als deze op de oppervlakte zwemt, kan je na gaan hoe groot deze wel niet zijn. Het allermooiste is om te zien als de walvis gaat duiken, dan zie je de staart en vinnen....Super mooi.
Van Kaikoura ben ik nr Picton gegaan, om van hieruit de ferry te nemen nr Wellington. Een leukte tocht op een hele grote ferry met een foodcourt en een bioscoop. Wat was ik blij om in Wellington te zijn. Eindelijk een grote stad, waar ik mezelf kan vermaken. Want jah, de laaste grote stad waar ik ben geweest was Perth(Darwin, Alice en Cairns is niets meer dan een klein stadje) Ik heb zelfs bijna een hele middag in een museum doorgebracht (Te Papa) Museum was heel leuk, vooral de gedeeltes voor kleine kinderen, mr er was ook een Maori festival aan de gang met zanggroepen, waar ik de hele middag nr geluisterd heb. Wat kunnen zij mooi zingen. Verder heb ik veel gewandeld en window shoppen gedaan in Wellington......kijken kijken mr niet kopen
Van Wellington ben ik nr Napier gegaan. Een klein stadje waar niet veel te doen is, ook omdat je laat in de middag aankomt met de bus, kun je ook niet veel meer doen. Ik heb ondertussen ook mn planning door NZ moeten veranderen, omdat ik een kaartje heb gekocht voor de rugby wedstrijd All Blacks -Wallabies (New Zeeland - Australie)
Van Napier ben ik nr Taupo gegaan. In Taupo heb ik een skydive gedaan van 15.000 ft (geen idee hoeveel km dit is, mr hoog) Wat is dit gaaf. Je hele lichaam raakt eerst een paar sec in shock en je weet gewoon niet wat je overkomt, mr daarna.......Wow en het uitzicht, prachtig
Van Taupo ben ik nr Tauranga gegaan en van hieruit ben ik nr Auckland gegaan. Wat is Auckland een grote stad, niet normaal. Ben je in Auckland, dan duurt het nog een uur voor je in de CBD bent. Het grappige is dat Auckland zelf meer inwoners heeft dan heel het zuid eiland bij elkaar. Heel veel verschillende culturen zie je hier.
Gelukkig is het weer nu een beetje goed hier, af en toe zon en af en toe een bui. Mr ik vermaak me goed hier.
De rugby wedstrijd was super leuk om te zien, al begreep ik er niet veel van, heb genoten.. Grappig om mannen te zien vechten/worstelen om een bal. Wat een geluk had ik trouwens, een meisje in mn hostelkamer had twee kaartjes gekocht voor de wedstrijd, omdat zij dacht dat het eerste kaartje dat ze had gekocht niet goed genoeg was. ( ik als backpacker koop gewoon de goedkoopste) Zij heeft mij gewoon het andere kaartje gegeven voor niets, omdat mij zitplaats sucks, zei ze. Dus zat ik daar in het stadion, naast de VIP plaatsen. Dan weet je wel dat je hele goede zitplaats heb. Heb de wedstrijd dus goed kunnen volgen en kunnen bekijken (incl. de goodlooking gespierde mannen). Wat was dat leuk om mee te maken

xo ghis

South Island of New Zealand: Een groot levend ansichtkaartje

WOW.....wat is het zuid eiland van NZ mooi. Je zit echt midden in de natuur en ik geniet volop. Dit ondanks de kou. Ligt eraan waar je bent mr het kan hier onder nul zijn tot een graad of 8. Een heel verschil met Cairns natuurlijk waar ik de afgelopen maand heb doorgebracht. Maar de kou maak niet uit, het geeft mooie uitzichten.

Ik ben begonnen in Christchurch. Mijn vlucht van Brisbane nr Christchurch is niet al te soepel verlopen. Ik had 1,5 uur vertraging en in Christchurch aangekomen moest ik bij de douane mijn wandelschoenen na laten kijken (to keep the native nature clear). Dit duurde ook allemaal zo lang, ipv 23.00 aankomen in mn hostel kwam ik pas om 01.30. Ik heb dus ff een dagje nix doen ingepland.
De volgende dag ben ik van Christchurch met de trein nr Greymouth gegaan, van van de oostkust nr de westkust. Een hele mooie treinrit door besneeuwde bergen. Of je nu links kijkt of rechts, het is overal een ansichtkaartje! De treinrit deed me ook beseffen hoe klein NZ eigenlijk is als je dit vergelijk met Australie. In Greymouth zelf was er niet veel te doen, dus heb ik mr een wandeltrack gedaan in en van de mooie uitzichten genoten.
Na Greymouth ben ik nr Franz Jozef gegaan. Hier heb ik een glacier walk gedaan. Franz Jozef heeft een enorme glacier. Deze is heel bijzonder want naast de glacier heb je een regenwoud. Er zijn mr 3 plaatsen op de wereld waar je dit hebt. Twee daarvan liggen in NZ en de ander ligt in Argentinie. De glacier walk was een hele mooie ervaring en het is super mooi.
Van Franz Jozef ben ik nr Queenstown gegaan. The city of extreme adventure......En gedaan heb ik dat ook. Wat ik altijd wel wilde doen, heb ik nu eindelijk gedaan, een bungy jump van 134 meter. Zooooooo vet en gaaf en het is helemaal niet eng. Ik was verder helemaal niet zenuwachtig en had er eerlijk gezegd super veel zin in en ik ben voor gegaan ook. Er moest een jongen voor mij springen en hij heeft er echt 10 min. overgedaan om zich zelf te laten valen. Angst was af te lezen van zn gezicht. Ik zeg...mannen zijn watjes!
De Nevis bungy jump is de hoogste van NZ en volgens mij de een na hoogste van de wereld. Het gevoel dat je na zo'n bungy jump hebt is gewoon geweldig....alsof je de hele wereld in je eentje aankan en ik heb nog drie dagen lang met een big smile rondgelopen.
Van Queenstown ben ik nr Dunedin gegaan. Een stadje waar niet veel te beleven is, mr wat je wel bezocht moet hebben, omdat hier de steilste straat van de wereld ligt, en steil is het ook, respect voor alle mensen die er wonen, om elke dag op en neer te gaan, want met de auto mag je er niet komen.
Van Dunedin ben ik nr Lake Tekapo gegaan. Wat is dit super mooi. Het is een klein plaatsje gelegen aan een heel groot meer, bergen op de achtergrond en een mooi plaatje heb je.
Van Lake Tekapo ben ik terug gegaan nr Christchurch, waar ik nu al een aantal nachten zit. Rondreizen met de bus is wel ok, alleen je zit aan een schema vast (en omdat ik weer teveel gepland heb voor mn reis, vind ik dat ik het zuid eiland te snel ben afgereisd) Ook het nadeel van de bus is dat de bus niet altijd stopt waar je wilt dat de bus stopt, bijvoorbeeld om mooie foto's te nemen.
Mijn verdere planning is om morgen nr Kaikoura te gaan, waar ik walvissen probeer te spotten. Zaterdag ga ik dan beginnen aan het noorder eiland. Ik ben benieuwd hoe dat is, want het schijnt heel anders te zijn dan de zuid eiland.
Verder gaat alles goed met me ondanks de kou. Ben zo niet voorbereid op de winter in NZ. Gelukkig heb ik leggings die ik onder mn normale broek aan kan doen.
En verder, heel stiekem mis ik Australie toch wel een beetje (of het is de zon?). NZ is echt mooi en is volop natuur, mr de steden zijn hier zo klein, dat je snel uitgekeken ben en je je snel verveelt.

Well mates, no worries and see ya soon again!

XOXO ghissie

En ojah.....foto's zijn nu ook op mn blog te zien. Nog niet alles, mr dat komt een beetje bij beetje.

Cairns

Ja ik zit al een tijd in Cairns en de tijd gaat veel en veel te snel Ze zeggen wel eens 'Time flies when ur having fun' ik kan je vertellen, het is echt zo!

Buiten dat ik veel werk, heb ik een geweldige duiktrip achter de rug. Zoooo mooooi, WOW. Omdat het alweer zes jaar geleden is dat ik heb gedoken, heb ik eerst een refreshment gedaan. Ik heb met een klasje meegedaan die zijn PADI open water certificaat ging halen. De instructeur was toevallig NL dus dat was wel fijn. De cursus duurde twee dagen en bestond uit theorie en praktijk in het zwembad. En dit alles heb ik natuurlijk succesvol afgesloten.
De duiktrip duurde 3 dagen en per dag hadden we 3 of vier duike. Ook zaten er twee nachtduiken tussen, ik heb er alleen mr 1 gedaan, want het is best vermoeiend om 4 duiken op een dag te doen. De nachtduik viel erg mee, ik had veel erger verwacht. Dat je in een zwart gat zou duiken en het heel eng zou zijn....Niet dus, integendeel. In de avond valt er ook veel te zien onder water. Vooral als je maanlicht heb en met behulp van je zaklamp kan je ook veel zien.
Ik heb erg genoten van mn duiken. De 1e dag was wel erg wennen en ik had mezelf nog niet helemaal onder controle (mede ook omdat ik te weinig gewicht bij me droeg) Dag 2 en 3 waren geweldig en heb er volop van genoten. De Great Barrier Reef is 1 groot aquarium met kleurrijke koraal, nemo's, zeeschildpaden, roggen, mensvriendelijke haaien, grote/kleine/kleurrijke/alle soorten vormen vissen. Voor je het weet zit je al bijna een uur onder water of je ontdekt dat je je max. lucht heb bereikt en moet je weer nr de oppervlakte. Verder had ik een heel ervaren buddy, die me lekker op sleeptouw heeft meegenomen. Das fijn!
Als mn budget het toelaat wil ik tijdens mn trip wel meer duiken maken.

Verder werk ik nog steeds in de sushi bar en blijf ik in Cairns tot volgende week maandag. Mn leventje is hier een beetje saai, want jah, het enige wat ik doe is werken, werken, werken. Oftewel sushi sushi sushi......Buiten werken ga ik af en toe uit, wat ik hier erg vreselijk vind. Alleen mr backpackers, iedereen is dronken en irritante mannen die achter je aan zitten. Als ik een dagje vrij heb dan geniet ik van de zon en chill ik @ the lagoon.

Volgende week maandag ga ik dus naar Nieuw Zeeland. Het is winter daar, dus ik ben erg benieuwd hoe koud ik het daar ga vinden, aangezien ik alleen mr zon heb gehad. Maar goed daar maak ik me geen zorgen om, want over iets dan een maand zit ik lekker met mn kontje in het zonnige, warme Tahitit Worden jullie al jaloers?

Ik sushi en feest nog ff verder. Tot snel mates an see ya.

XOXO ghis

Working @ a sushi bar

Jaaaa, ik zit al een aantal dagen in Cairns en het bevalt me prima hier, want het is warm en de zon schijnt. Buiten dat zit ik lekker niet in een hostel, voor de verandering, maar deel ik een appartement met 7 andere meiden. Ik deel mijn slaapkamer met Lara, een Zwitsers meisje. Verder delen we samen met de andere meiden 2 badkamers, een grote keuken en een woonkamer en hebben we een kleine zwembad in de achtertuin, die we delen met de andere meiden van het complex (in totaal zijn er 4 appartementen).
Ik heb verder niet veel op de planning staan, kan ook niet als je geen geld meer heb, behalve werken in de sushi bar en eind deze week duiken in de Great Barrier Reef. Daar kijk ik erg naar uit.
Mn baan in de sushi bar heb ik gister gevonden en maandag, morgen dus mag ik beginnen. Ik moet in de keuken staan en heb verder nog geen idee wat ik moet doen, het verdient iig geld!!!

Verder waren de 10 dagen vrijwillergswerk super tof en rustgevend. Ik heb erg genoten van de natuur en mis het zelfs wel een beetje erg...niet alleen dat mr ook mn team. Zoals ik al eerder schreef moesten we buffelgras opruimen rondom de Uluru (Ayers Rock) in de Uluru-Kata Tjuta National Park. In de jaren 70 is 80% van het park afgebrand en de overheid was bang voor erosie en hebben toen besloten om dat te voorkomen de buffelgras gepland. Alleen tegenwoordig overheerst de buffelgras en de Australische natuur blijft op de achtergrond. Australische insekten en dieren leven niet op en van buffelgras en om de Australische natuur te behouden zoals het was moet de buffelgras verwijderd worden. Dat heb ik dus gedaan voor vrijwillergerswerk.
Ik heb tijdens deze dagen niet alleen gewerkt mr ook heel veel moois gezien en lekker gewandeld.
Elke dag een sunrise en een sunset, die elke dag anders is en elke keer anders mooi is en waar je soms gewoon sprakeloos van wordt of zelfs een traantje bij kan laten. Dit geldt ook voor de sterrenhemel in de avond. Omdat je in de middle of nowhere zit, is er geen licht en kan je alle sterren in de hemel zien. Het is niet te beschrijven hoe mooi dit is en hoeveel sterren er wel niet zijn. Het enige wat ik er over kan zeggen is dat mijn mond open viel en open bleef en er alleen mr OOOOOO kon zeggen. Zoiets heb ik nog nooit van mn leven gezien.
Tijdens deze dagen hebben we ook sterren door een telescoop mogen bekijken en ik heb zelfs de planeet saturnus gezien. Ik kan je zeggen, het heeft echt een ring/cirkel om zich heeen.
Verder heb ik de Uluru in zijn verschillende buien gezien. (Uluru is bekend omdat het rood kleurt tijdens sunrise en sunset) Stralend, rood, huilend, grauw en gewoon als een grote steen. Ik ben er niet opgeklommen, omdat de Aboriganal mensen dit van je vragen. Toch doen ontzettend veel mensen dit. (de Uluru is heilig voor de Aboriganals en als er wat met je gebeurt voelen zij zich verantwoordelijk, omdat je op hun land ben). Achter de Uluru zit een verhaal, als je er erom heen loopt dan herken je het en het is zo veel mooier om te ervarren, vind ik.
Verder zijn we ook naar de Kata Tjuta (The Olga's) geweest. Daar hebben we gewandeld. Ook dit is weer mooi en rustgevend.

Verder ben ik er achter gekomen dat de Aboriganals een hele grote probleemgroep is in Australie. Drugs, geen geld, soms geen huis, geen werk, drank. Kan je voorstellen, een land dat ooit van jou was, dat op een afschuwelijke manier van je is afgepakt door blanke mensen. Je leeft er nog steeds mr je heb geen macht en geld om voor jezelf en voor je mensen op te komen om iets te doen, het gevoel hebben dat de overheid niet nr je omkijkt mr je cultuur wel gebruikt om toeristen te lokken en zo geld te verdienen. Erg triest en zielig om te zien!!!!!

Ik zeg tot snel. Ik ga lekker duiken en met Nemo spelen en ik hoop veel centjes te verdienen.

XOXO

Foto's volgen snel op hyves, want gratis internet is nu bijna op

Nothern Territory

Mijn bezoek aan Darwin was erg kort maar zeer leuk. Het is erg tropisch warm in Darwin, drukkend en plakkend, dat is het droge seizoen. Ik hou van de zon maar in Darwin wil ik graag het liefst in de schaduw lopen.
Wat grappig was, ik was aan het lezen op het strand in de schaduw van een boom, hoor ik in een keer een Australier tegen zijn vriend zeggen; 'I think it is a kind of cold now'. En dat terwijl het 33 graden is. Kan je nagaan hoe warm het in Darwin is in het natte seizoen.

Ik ben dus vorige week donderdag aangekomen in Darwin. Darwin city is vrij klein en het is zijn mr 3 straten. Voor de echte shoppingmalls en bedrijven moet je in de buitenwijken zijn. Ik heb niet veel gedaan in Darwin, veel op het strand gelegen en een boekje lezen, Verder heb ik veel leuke mensen van mijn leeftijd ontmoet om lekker mee te praten.
Op donderdag en zondag heb je in Darwin een Sunset market. Dit is een markt aan het strand, Mindell Beach, waar je lekker eten kan halen en leuke hebbedingetjes kan kopen. Ik ben er zondag heen geweest en heb toen lekker op het strand mn avondeten gegeten terwijl de zon onderging. Super mooi.

Ook heb ik een dag tour gedaan naar de Litchfield National Park. Eigenlijk wilde ik een tour naar de Kakadu National Park maar omdat het droge seizoen net begonnen is, waren veel bezienswaardigheden gesloten. Dit zeiden ook veel mensen en ben dus blij dat ik dat niet gedaan heb, bespaard me ook weer geld. Litchfield National Park is Kakadu in het klein.
We zijn eerst naar de Adelaide river gegaan. Hier hebben we een krokodillen cruise gedaan. Krokodillen worden gelokt naar de boot met een stuk vlees en probeert er dan naar te happen. Het vlees hangt aan een touwtje dus als de krokodil wil happen, dan wordt het vlees omhoog getrokken en je ziet de krokodil dan springen. Erg indrukwekkend en je beseft dan dat je niet in het water wilt springen. Ik heb veel verschillende lengtes gezien. Van 3 meter tot wel 6 meter. Het zijn echt enge beesten maar mooi om te zien.
Hierna zijn we naar de Litchfield National Park gegaan en hebben we verschillende watervallen bezocht. Hier kon je als dat mocht in zwemmen. Sommige watervallen zijn nog gesloten omdat er nog een gevaar was dat er krokodillen in zwemmen.

Afgelopen woensdag ben ik dus met de trein van Darwin naar Alice Springs gegaan. Een makkie na mn trein reis van Adelaide nr Perth. In Katherine (onder Darwin) hadden we een stop van vier uur. Ik ben toen met de shuttle bus nr de city gegaan, wat mr 1 straat is.
In Katherine wonen echt veel Aborigonal mensen. Ik heb er nog nooit zoveel bij elkaar gezien. Het was meer zwart dan blank. Ze hangen veel buiten en hebben niet veel geld. Ik vind het best zielig om ze te zien maar ben ondertussen ook wel een beetje bang voor ze, omdat ze eng kijken en aggresief praten. Gelukkig doen ze verder niets, behalve geld schooien dan en aan mij altijd vragen wat de tijd is.

In de trein heb ik een Koreaans meisje ontmoet, Yoonie. Zij gaat straks ook samen met mij het vrijwilligers project doen.
Afgelopen donderdag zijn we samen door Alice Springs gelopen. Het is niet groot, mr wel mooi om te zien dat het echt in the middle of nowhere ligt, al merk je er niets van als je in Alice springs rondloopt.
Vrijdag hebben we besloten om een fiets te gaan huren en door de West Macdonnell National Park te gaan fietsen. Erg mooi en indrukwekkend. We hebben in totaal in 6 uur 48 km gereden en je kan nu wel raden dat ik na 2 maanden niet meer op een fiets gezeten heb, dat mn kont achteraf erg pijn deed. En om eerlijk te zijn voel ik het nu, na twee dagen nog. Maar het was erg leuk.

Gister hebben zijn we naar de Telegraph Station gewandeld. Dit is zal mr zeggen het begin van Alice Springs, waar het allemaal mee begonnen is (nu is het dus een echte stad). s' Avonds heb ik wat gekookt voor ons (Yooni eet soms alleen mr een appel en een banaan voor avondeten om zo geld te besparen voor haar reis) Yooni vond het erg lekker en bleef mr opscheppen. Ik kan me voorstellen als je al twee dagen geen echte maaltijd op heb.

Morgen gaan we dus nr de Uluru National Park, waar onze vrijwillegers project begint. We moeten buffel gras plukken. Dit is afkomstig uit Arika en is bedreigend voor de natuur in de Uluru National Park. Het wordt dus tien dagen hard werken denk ik. Bij deze wil ik dan ook zeggen dat ik de komende tien dagen niet bereikbaar ben, omdat ik echt in de middle of nowhere zit zonder internet en bereik op mn telefoon.

Na mn vrijwillergers project ga ik naar Cairns, waar ik een maand za verblijven om te duiken en jah nu moet het toch helaas echt gebeuren, werken.......

See ya soon again.

I LOVE PERTH

Het is herfst, de zon schijnt volop en het is niet koud.....hoe kan dat nou????
In Perth kan het, 27 graden (wat aanvoelt als 30+), lekker aan het strand liggen, grote stad waar je goed kan shoppen......Wat wil je nog meer, ik hou er van!!!!

Mijn avontuur in Perth is vorige week zondag al begonnen. Ik ben vanuit Adelaide met de trein naar Perth gegaan. Het is wel 2 dagen zitten in de trein, maar erg goed te doen en erg gezellig.(voor een groot deel van de treinreis, rijdt de trein nog niet eens 100 km per uur, vandaar dat het zolang duurt). In de trein kan je gewoon eten kopen (maar ik als backpacker neem natuurlijk mn eigen eten mee), de toilet wordt regelmatig schoongemaakt en je kan zelfs douchen in de trein, wat erg grappig is. De stoelen waren ook relax, je kan er bijna in liggen als je wilt, voor een goede nachtrust.
Ik heb veel moois gezien tijdens de treinreis, mooie zonsopgang en mooie zonsondergang, verder zie je af en toe schappen, koeien en kamelen en soms kom je ook nog eens een dorp tegen. Voor de rest was het veel roodbruine grond en groene bomen en struiken.

Ik heb nog niet echt veel dingen gedaan hier in Perth, vooral veel rondgelopen, genieten van het mooie weer en aan het strand liggen.
Afgelopen donderdag heb ik samen met een Amerikaans meisje; Carolyn, Kings Park bezocht. Kings Park is nog groter dan Central Park in NY en is ook de grootste openbare park ter wereld. Het is er echt super mooi, het ligt gelegen op een heuvel en vanuit het park kan je dan mooi naar Perth en de Swan River kijken.

Afgelopen zaterdag heb ik met wilde dolfijnen gezwommen in Rockingham (een plaatsje net onder Perth). Het zijn echte wilde dolfijnen, want ze worden niet gevoerd en niet getraind, wat in meeste gevallen wel zo is. Aan boord deden we eerst onze wetsuit aan, hiernaar zijn we op zoek gegaan naar de dolfijnen. Als we ze eenmaal gevonden hebben, is het supersnel het water in met je groepje en elkaar vasthouden, het enige wat je hoeft te doen is liggen en je hoofd in het water houden, blijven ademen en kijken naar de dolfijnen. (je wordt voort getrokken door een motertje) Er is dan een dolphin boy/girl die ook rond zwemt met een motortje en die probeert de dolfijnen zover te krijgen dat de dolfijnen bij ons gaan zwemmen en spelen. Soms hebben de dolfijnen zin en soms net als ons mensen, hebben ze geen zin en zwemmen ze weg. Het is super leuk en mooi om dolfijnen te zien zwemmen en het zijn hele slimme dieren. Ze zijn trouwens echt super groot, je kan ze ook horen onder water, wat echt leuk is. Verder overkomt mij altijd hele stomme/domme dingen als ik lekker enthousiast ben. Zo waren er op een gegeven moment wel 8 dolfijnen en ik wilde ze allemaal zien, dus ik met mn hoofd te diep in het water, waardoor er water in mn snorkel kwam. Ik ging hierdoor watertrappelen (wat dus helemaal niet mag, want dit schikt dolfijnen af) en schopte hierdoor bijna een dolfijn per ongeluk. Gelukkig is dit niet gebeurt en heb ik geen 1 dolfijn geraakt.

Gisteren had ik mijn Pinnacles day-tour.
In de ochtend hebben we eerst een wildlife park bezocht, hier heb ik koala's, kangaroo's en een wombat van dichtbij mogen bekijken en mogen aanraken. Daarna zijn we nr Jurien Bay gegaan, hier worden heel veel lobsters gevangen. 95% van de lobsters die worden gevangen is bestemd voor expport.
Hierna hebben we Pinnacles bezocht in de Namburg National Park. Pinnacles zijn langwerpige/puntige rotsen die uit de grond komen en er zijn er wel meer dan 20.000 van. (ik weet hoe ze ontstaan zijn mr heb nu ff geen zin om dat uit te leggen, want ik moet er ook bij tekeken)
En als allerleukste zijn we met ons busje in de duinen van Lancelin gaan 4 wheel driven. Echt super leuk, want alle japanse/chinese meisjes gillen als een gek terwijl dat niet nodig is, maar dat maakt het leuk. En als laatst nog sandboarding in de duinen, wat wel leuk is, maar het nadeel is dat je helemaal onder de zand komt te zitten, als je ook maar 1 verkeerde beweging maakt.

Mijn verdere planning is als volgt:
Morgen komen er twee meisje naar Perth, Dara en Isabel, die ik in Adelaide heb leren kennen. Ik kijk er super veel naar uit om ze weer te zien. Vrijdag 8 mei ga ik richting Darwin waar ik 5 dagen verblijf en daarna ga ik naar Alice Springs waar ik mijn vrijwilligerswerk project heb.

Tot zover weer en zie mijn hyves voor foto's.

See ya and no worries.

Adelaide

Jaaaaa hier ben ik weer. Ik ben nu in Adelaide en het bevalt me hier prima. Een gezellig en fijne stad om rond te lopen en niet zo groot als Sydney en Melbourne. Afgelopen dinsdag zijn we naar het strand geweest en hebben we dolfijnen in de zee gespot. Verder hebben Marije en ik veel rondgelopen hier in Adelaide. Gister zijn we naar de Baross Valley (wijngebied) geweest en hebben we lekker veel wijn geproefd (toek toek op de vroege ochtend), ook zijn we gister hier uitgeweest. Dit viel erg tegen. We kwamen in een discotheek terecht met dronken achtienjarigen. We hebben dus maar een drankje gedronken en zijn toen maar weer naar huis gegaan. Marije is vanochtend met de trein terug naar Sydney gegaan en ben ik dus weer helemaal alleen.

De dagen daarvoor heb ik veel gedaan. Ik heb met Marije, na mijn week in Shepparton nog 3 dagen doorgebracht in Melbourne. Hier hebben we o.a. het Melbourne Aquarium, Melbourne Zoo en Ratio Tower (360 graden Melbourne) bezocht, lekker gegeten en onze Great Ocean Road geregeld. Wat achteraf bleek, niet zo makkelijk te gaan als we dachten. Omdat het pasen was (een hele feest hier in Australie), waren er geen auto's beschikbaar om in Melbourne te huren en in Adelaide terug te brengen, dus moesten we onze plannen omgooien. Uiteindelijk hebben we toch een auto kunnen huren, maar deze moesten we dan ook weer terugbrengen in Melbourne. Dit hebben we maar gedaan en zijn toen van Melbourne naar Adelaide gevlogen.
Op dag 1 hebben we Wilson Proms (national park) bezocht waar we veel hebben gewandeld en zelf een grote slang zijn tegengekomen. Het is een super mooi gebied, mooi bos, mooi strand en zee, het is alleen jammer dat er in dit park bosbranden zijn geweest. De gevolgen hiervan is heel goed te zien en merkbaar. Zo zonde. Na Wilsons Proms zijn we naar Philip Island gereden en waren we nog net op tijd voor de Pinguin parade. Nadat de zon onder is, komen deze aan land...zo schattig!
Op dag 2 hebben we op Philip Island de koala park en de Nobbies (rosten in de zee waar je zeehonden kan spotten) bezocht. Koala park is superleuk en het zijn leuke diertjes om te zien.
Na Philip Island zijn we naar Port Sea gereden om vervolgens met de ferry naar Queensqliff te gaan en om daar te overnachten.
Op dag 3 is onze Great Ocean Road dan echt begonnen. We hebben als eerst een stop gemaakt bij Bells Beach @ Torquay. Hier hebben we de Rip Curl, World Surf Cup wedsrtijd bezocht. Het schijnt een surfwedstrijd te zijn waar de allerbeste surfers van de wereld naar toe komen. Super leuk om mee te maken. Het weer zat niet echt mee en het was best koud. We zijn dan ook maar snel door gegaan. Na de surf wedstrijd zijn we door gereden naar het plaatsje Lorne en hebben we hier overnacht in een TENT....jawel, jullie lezen het goed, EEN TENT...(moet je al lachen Ya???) Ghissie heeft geslapen in een tent. Het beviel me goed en met extra dekens heb ik het helemaal niet koud gehad.
Dag 4 was echt super gaaf. We hebben eerst een rain forest wandeling gedaan in Otway National Park en zijn daarna doorgereden naar de Twelve Apostels. Super mooi om te zien. Hierna zijn we doorgegaan naar Port Campel waar we gingen overnachten. Nog voor de zon onderging zijn we weer teruggegaan naar de Twelve Apostels en hebben daar gewacht tot de zon onderging en helemaal in de zee verdwenen was. En ja, na dit was gebeurd, kwamen er weer pinguins het land op. Super schattig om te zien.
Op dag 5 moesten we weer terug naar Melbourne en onze vlucht naar Adelaide te halen.

Mijn planning voor de volgende dagen is om Kangaroo Island te bezoeken en om nog een paar dagen in Adelaide te verblijven en daarna richting Perth te gaan met de trein. In Perth hoop ik een beetje te kunnen werken, aangezien hier in Adelaide niet veel werkgelegenheid is.

Verder wil ik iedereen nog bedanken voor de super leuke filmpjes die jullie hebben gemaakt. Ik ben er erg blij mee en als ik jullie mis, dan kijk ik er naar. En wil ik iedereen ook bedanken voor alle berichtjes die jullie achterlaten.....SUPER LEUK.

See ya next time XOXO

En jah.....voor foto's......zie hyves...sorry!

Shepparton

Deze week ben ik in Shepparton, een plaatsje (echt een gat) 2 uur boven Melbourne. De bedoeling was om een weekje te gaan werken, omdat ik op Marije wacht die vanuit Sydney moet komen. (we gaan samen de Great Ocean Road doen en vervolgens door naar Adelaide)
Maar omdat het seizoen op zn einde loopt is er helaas niet veel werk meer over. Gisteren heb ik dus voor het eerst in mn leven fruit geplukt, namelijk druiven. Is goed te doen als je alle vliegen, bijen, kevers, torren en spinnen maar negeert. Ik heb 10 kratten gevuld in 1 ochtend. Ik hoop dat ik van de week dus nog kan werken.

De dagen in Melbourne heb ik veel gewandeld en bekeken en lekker in parken gechilled. Ook ben ik daar naar de Formule 1 race in Albert Park geweest, wat super vet/ cool was en heb er ontzettend van genoten.

Verder is de planning dus dat ik a.s. maandag weer terug ga met de trein naar Melbourne en dan richting Adelaide ga.

En verder ter info; weet nog steeds niet hoe ik het met mn foto's moet doen, ik probeer er een aantal op mn hyves te zetten (gewoon een paar, weten jullie tenminste wat ik uitspook), omdat de de foto's daar wel worden opgeload. Sorry voor de mensen die geen hyves hebben, maar weet voor nu geen ander manier en de meeste PC hebben geen programma waar ik mn foto's mee kan verkleinen dat deze wel worden opgeload.